آموزشگاه کفش کوهنوردی, آموزشگاه لاوان

نگه داری از کفش کوهنوردی

استفاده از ماشین لباس‌شویی و مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن کفش کوه‌نوردی فقط موجب از بین رفتن آن می‌شود، پس حتماً به روش زیر عمل کنید:
۱. بعد از هر برنامه مقداری سنگ‌ریزه و خار به درون کفش راه پیدا می‌کند و عامل آسیب دیدن لایه‌های داخلی کفش می‌شود. تمیز کردن داخل کفش پس از هر برنامه را در اولویت بگذارید.
۲. کف و رویه کفش را با برس تمیز کنید.
۳. کفش را با پارچه خیس تمیز کنید یا آن را زیر آب بگیرید، به‌طوری‌که آب داخل کفش نرود.
۴. بهتر است پس از خشک شدن، برای دوام و زیبایی کفش لاوان از اسپری ویژه نبوک یا ضدآب استفاده کنید. دقت کنید مواد اسپری برای دوام بخش‌های لاستیکی کفش به آن‌ها برخورد نکند. برای استفاده از اسپری، کفش را به‌صورت وارونه بگیرید تا مواد اسپری شده به محل اتصال‌های چسبی (لژ و زیره) نفوذ نکند. 
۵. به هیچ عنوان برای ضدآب کردن کفش از روغن یا چربی حیوانی استفاده نکنید.
۶. بعد از تمیز کردن کفش لاوان آن را در سایه بگذارید و بعد داخل آن را با کاغذ پر کنید تا هم رطوبت باقیمانده در کفش گرفته شود و هم فرم پا در کفش بهتر حفظ شود.

نکته: به یاد داشته باشید، به هیچ عنوان از روزنامه و کاغذهای چاپ شده برای پر کردن کفش استفاده نکنید! به‌دلیل آن‌که مرکب چاپ شده روی کاغذ بعد از تماس با فضای مرطوب داخل کفش ایجاد قارچ می‌کند. قبل از آن‌که روزنامه را داخل کفش قرار دهید، کل کاغذ چاپ شده را با کاغذ خام و چاپ نشده بپوشانید تا کاغذ چاپ شده با داخل کفش تماس پیدا نکند.

۷. برای خشک کردن کفش هرگز آن را در مقابل نور مستقیم خورشید، نزدیک بخاری یا در دمای بالا قرار ندهید. این عمل باعث می‌شود بافت‌های متصل شده ازهم گسسته شود.
۸. بستن و تنظیم صحیح و با دقت بندها یک اصل مهم است. بند سوم از بالا اصلی‌ترین بند است. برای فیت شدن پا درون کفش بهتر است بندها را کامل بکشید. برای راحتی ساق پا، سه بند آخر از بالا کمی شل‌تر بسته شود.
توجه داشته باشید که کفش کوه با فیت شدن در پا چابکی را چندبرابر می‌کند.
۹. تنظیم و بستن صحیح بند به عواملی مانند سرعت حرکت، شیب مسیر، فرم پا، اندازه کفش و… بستگی دارد، اما بهتر است در بالا رفتن بندها شل‌تر و در پایین آمدن سفت شوند.
۱۰. استفاده از یک گتر مناسب و بستن صحیح آن در زمستان بسیار مهم است. همچنین، در زمان استراحت، توقف و چادر زدن (Camping) بهتر است قبل از آب شدن برف‌های روی کفش آن‌ها را پاک کنید.
توجه داشته باشید طراحی و تولید هر کفش بنا بر یک کاربری خاص است؛ ازاین‌رو، برای حفظ و سلامت پا و طول عمر بیشتر کفش، از هر کفش برای همان کاربری که ما معرفی کرده‌ایم، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نگه داری از کفش کوهنوردی

  1. ایمان گفت:

    سلام پر جلو کفش من لژ لاستیکی از بدنه کفش کمی جدا شده راهنمایی کنید یرای چسباندنش تز چه چسبی استفاده کنم

    1. ادمین گفت:

      سلام باید برامون ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید